8 april 2019

BPM-verhoging op komst?

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur heeft vorige maand aangegeven dat men binnen het kabinet nadenkt over een verhoging van de aanschafbelasting op zowel benzine- als dieselauto’s. Belangenverenigingen als BOVAG en RAI Vereniging zijn fel tegen omdat een hogere BPM de verkoop van nieuwe auto’s flink onder druk zal zetten.

De mogelijke verhoging van de BPM zou wel eens kunnen oplopen tot 50 procent wat voor een gemiddelde benzineauto zou neerkomen op een stijging van het BPM-bedrag van € 4.700 tot wel € 7.000. Voor een diesel zou dat nog veel hoger uitpakken met een gemiddelde stijging van € 8.900 tot € 13.500. De BOVAG en RAI roepen het kabinet op goed na te denken over dit voornemen, met name in verband met de vastgestelde klimaatdoelstellingen. Nieuwe auto’s zijn immers zuiniger en voldoen aan de nieuwste strenge eisen en zijn dus belangrijk om deze doelstellingen te kunnen halen.

Budgettaire kaders

Gelukkig was er ook goed nieuws in de vorm van de kabinetsplannen dat de inmiddels zo populaire elektrische auto’s geen te hoge subsidiëring meer mogen krijgen. Tevens geeft men aan dat de markt voor tweedehands motervoertuigen gestimuleerd moet worden en dat de vaste lasten die nu gelden voor diesel- of benzineauto’s niet verder mogen stijgen. Dit zijn maatregelen die kunnen rekenen op steun van de brancheorganisaties, maar ze moeten wel, zoals het kabinet dat aangeeft, passen binnen de budgettaire kaders. En dat zou dan wel eens kunnen betekenen dat de BPM flink zal worden verhoogt.

Als de plannen van het kabinet daadwerkelijk worden doorgevoerd, zou dat wel eens een enorme stimulans kunnen zijn om jong gebruikte auto’s uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren. Het prijsverschil wordt immers groter en groter en zoeken in het buitenland daardoor steeds interessanter. Uiteraard helpen wij van MijnAutoImporteur je dat graag mee!