20 februari 2020
De Mercedes SLK, dat is nog eens een importauto
De Mercedes SLK heeft de autofabrikant uit Stuttgart in 1996 geïntroduceerd. De Roadster, waarvan de afkorting "sportief, licht, compact" betekent, was er tot 2004 in de eerste generatie als R170. De tweede generatie R171 werd in 2004 geïntroduceerd met een aanzienlijk gewijzigde vorm, bijvoorbeeld de niet geheel onomstreden "Formule 1-neus" op de markt. Beide Mercedes SLK-versies zijn uitgerust met een opvouwbaar stalen dak. De tweezitter moet zich verdedigen in zijn segment van concurrenten zoals de BMW Z4 en de Audi TT.
Vier uitvoeringen van de Mercedes SLK
De Mercedes SLK is sinds september 2010 beschikbaar in vier versies. De invoer begint met de 200-compressor, een viercilinder met 184 pk vermogen. In de 300 uitvoering zit een V6-motor, die de Mercedes SLK op maar liefst 231 pk brengt. Ook een V6-eenheid, maar met 305 pk is in de 350 uitvoering van de Mercedes SL. Het topmodel in de SLK-klasse is de AMG-versie, die wordt aangedreven door een V8-motor met... 360 pk.
Een blik naar de toekomst van de Mercedes SLK
Met de nieuwe SL (R 232) wil Mercedes vanaf 2021 terug naar klassieke sportiviteit. De naam SL stond oorspronkelijk dus voor super licht. Dit kan eigenlijk niet meer worden gezegd van het huidige model (R 231). Overall overtuigt de roadster niet. Met de achtste generatie van de SL keert Mercedes weer terug naar het stoffen dak. In Duitsland draait het bedrijf met premium roadsters nog steeds redelijk goed (het marktaandeel van de sportwagens stabiel op 1,4 procent), maar de verkoop van cabrio’s blijft wereldwijd dalen. Daarom zal Mercedes zijn roadster verenigen. SL en SLK worden verplaatst. "MSA" is de afkorting die Daimler moet helpen om betere en goedkopere roadster tweelingen te maken. Deze "modulaire sportwagen architectuur" dient als een gemeenschappelijk hulpmiddel voor beide modellen.
2020: het jaar van de SLK opvolger R 173
De SLK-opvolger (R 173) komt in 2020, de achtste SL-generatie slechts één jaar later. In tegenstelling tot zijn grote broer, behoudt de SLK de opvouwbare top van metaal. Het dak krijgt echter een meer geavanceerde vouw- en zinktechniek. Eerst de beoordeling van de vorige generaties SLK en SL: de eerste SLK was nog steeds een harmonieus Gesamtkunstwerk, zoals de Duitsers zeggen, maar het tweede model brak al met de F1-neus. Zelfs de huidige tweezitter is meer een comfortabele GT met variabele SPF dan een volbloed rijdynamiek. De opvolger zou weer sportiever moeten zijn en Audi TT, BMW Z4 en Porsche Boxster moeten inhalen. De eerste Mercedes SL Roadster was een sportieve tweezitter met een pittige zescilinder en canvas luifel. De R 107 was in principe een verkorte tweedeurs open S-klasse. Met de R 129 behaalde Bruno Sacco een aangenaam gereduceerde roadster-intermezzo, gevolgd door de overgewicht vier-ogen SL (2001) met een intrekbare hardtop. De opvouwbare bovenkant siert ook de huidige SL-serie. Mercedes plant deze nieuwe nieuwigheden voor de toekomst: geen willekeur meer!
Aerodynamica: platter, sportiever en dynamischer
De nieuwe Mercedes E-Klasse is platter, sportiever en dynamischer. Dit betekent een betere aerodynamica, maar doet ook concessies aan de ruimte. Het tankvolume krimpt, de kofferruimte wordt niet meer groter. Tegelijkertijd creëert de nieuwe architectuur voor achterwielaandrijving de voorwaarden voor een langere wielbasis en een compacte achterkant. De halogeen koplampen zijn verouderd, xenon is de nieuwe way-to-go, lichtdioden zijn een optie. De E-Klasse wordt al lang ingehaald door de BMW 5-serie. De nieuwe uitvoering moet de nieuwe generatie SLK van de E-Klasse opnieuw vechten. Mercedes heeft de sedan van de nieuwe C-Klasse, die in maart 2014 naar de dealers rolt, al geïntroduceerd.
2014: het nieuwe sedan T-model
Voor de sedan volgt in het najaar van 2014 het T-model. De achterklep opent standaard elektrisch - de stationwagen moet sportiever en van hogere kwaliteit zijn. Laatste testrondes draaien momenteel de sterkste versie van de nieuwe C-Klasse. Grootste innovatie: in de C 63 AMG vervangt een supercharged V8 de 6,3-liter natuurlijk afgezogen motor. Extern is de C 63 AMG ook te onderscheiden van het AMG pakket, dat ook beschikbaar is voor de C-Klasse, met vierkanaals uitlaatsysteem. De nieuwe C-Klasse biedt een goede basis voor het ontwikkelen van een verleidelijke Coupé. Vanaf 2015 doet Mercedes iets voor het esthetische oog met de nieuwe C-Klasse Coupé. 2016 wordt gevolgd door de convertible. In tegenstelling tot BMW, waarbij je de 4-serie cabriolet opnieuw een intrekbare hardtop miste, zet Mercedes zoals gebruikelijk in de vierzitter op een elektrische vouwtop met verwarmde achterruit. De winddeflector aan de bovenkant van de voorruit blijft evenals de automatische kantelbeveiliging achter de achterstoelen en de extra nekwarmer beschikbaar.
Akoestisch meesterwerk
Nieuw in het assortiment van op kosten gebaseerde verleidingen is een akoestisch pakket voor stillere snelweg ritten, een opvallende stof met geweven draden van koolstofvezel of aluminium en een windscherm dat klaar is om te vertrekken. Met uitzondering van verschillende versterkingen, komt de technologie van de sedan. Een spannend ontwerp heeft ook de volgende generatie van de B-Klasse gemaakt. Een langere wielbasis zou de B-Klasse in de toekomst moeten laten voortbouwen op het succes van hun technologiebroer, de A-Klasse. Ook in 2015 wordt de tweede generatie van de Mercedes GLK uitgebracht. Mercedes trekt de SUV op C-klasse basis dit keer veel aangenamer dan de edgy huidige serie. De topsporter SLS Mercedes is van de markt verdwenen. Een aantal kleinere verschijnt eind 2014, de GT AMG, een sportcoupé op de hoogte van de 911 Carrera. Steile grille en voorste middenmotorprincipe zijn verpakt in een aluminium auto - maar er zijn geen dubbele deuren. De nieuwe vier-liter V8 Biturbo levert ongeveer 575 pk.
Slimme koop? Importeren...
Wat betreft de Mercedes SLK en andere modellen kun je veel vertellen. Waarom wij dit vertellen, is om jou aan het denken te zetten over een potentiële import van jouw nieuwe Mercedes SLK droomwagen. Zeker wat Duitse fabrikanten betreft heb je zowel financieel als luxematig veel te winnen bij een import. De SLK’s in Duitsland zijn vaak voorzien van extra’s, waar je in Nederland de hoofdprijs voor betaalt. Neem gerust een vrijblijvend kijkje op Duitse autosites om je te verdiepen. Wil je meer weten over hoe de auto import vervolgens verloopt en waar de haken en ogen zitten? Stuur ons dan een bericht, we helpen je graag.
Bepaal zelf je pakket.
Pakket samenstellenBereken gratis BPM
Vul het formulier in en we sturen je zo snel mogelijk gratis en geheel vrijblijvend een indicatie toe van de BPM op de door jou in te voeren auto.
Bepaal zelf je pakket
Geïnteresseerd in het importeren van je auto? Stel dan je eigen pakket samen!